Je hebt een evenement georganiseerd, alles is in orde, gastenlijsten, catering, licht, sprekers etc zijn allemaal ingehuurd en iedereen weet wanneer ze aanwezig moeten zijn. Nu alles in orde is, heb je ook nagedacht over een evenement fotograaf en je hebt besloten deze in te huren.

Het succes van de fotografie hangt mede af van de instructies die je de fotograaf hebt gegeven. Bedenk van te voren goed wat er vast gelegd moet worden en waar je de foto’s voor gaat gebruiken. Op deze manier haal je de maximale waarde uit je investering. In dit artikel beschrijf ik 5 richtlijnen die je kunt hanteren om een succes te maken van je evenement fotografie. Aan het eind van het artikel kan je een handige checklist downloaden.

1. Waar ga je de foto’s voor inzetten

Bedenk met de communicatie/ marketing afdeling waar de foto’s voor ingezet gaan worden. Zijn er bepaalde campagnes die lopen of die nieuw opgezet gaan worden met de geschoten foto’s? Worden de foto’s gebruikt voor social media? Zo ja, welke social media? Wordt er een bepaalde stijl gehanteerd en dient de fotografie daarop aan te sluiten?

2. Informeer naar het licht

Dit is niet perse noodzakelijk, maar het is altijd fijn als de fotograaf van te voren weet wat voor licht aanwezig is zodat hij/ zij de juiste materialen mee kan nemen. Dit is de reden waarom ik zelf altijd het liefst een uur van te voren aanwezig ben om het licht te verkennen. Wat gebeurd waar en hoe is het licht op dat betreffende moment. Ik kan dan van tevoren bepalen welke lenzen/ flitsers, instellingen ik ga gebruiken en hoef dan niet na te denken op het Moment Suprême.

Laat de fotograaf ook van te voren weten wanneer het toegestaan is om te flitsen en wanneer niet. Zo had ik bepaalde toneelstukken en concerten waar er niet geflitst mocht worden. Zo hinder je de acteurs/ actrices en zangers/zangeressen niet tijdens de performances/ toneelstukken en kan iedereen goed zijn werk uitvoeren.

3. Belangrijke personen? Laat dit weten aan de fotograaf!

Heb je een lijst met belangrijke gastsprekers/ gasten en wil je de nadruk leggen op hun aanwezigheid? Laat de fotograaf weten wie belangrijk is en wat voor shots je wilt hebben van de desbetreffende personen.

4. Strak programma? Stuur je fotograaf van te voren het programma

Het beste fotografiewerk komt voort uit een goede voorbereiding. Ik wil niet zweverig klinken, maar wanneer je het programma van te voren kunt bestuderen, dan kan je goed visualiseren hoe de dag verloopt als fotograaf zijnde en weet je wat je kunt verwachten.

5. Hoe moeten de foto’s worden aangeleverd?


In stap 1 heb je bepaald waar de foto’s voor ingezet gaan worden en op welke social media ze vertoond worden. Nu zal de fotograaf uiteraard inzicht hebben in wat aangeleverd moet worden, maar heb je specifieke afmetingen of verzoeken laat dit op tijd weten!

Download handige checklist

Heb je een evenement en een evenement fotograaf op het oog? Download een handige checklist welke je met de communicatie/ marketingafdeling en de fotograaf kan bespreken.

error: Interesse in deze foto? Interesse in deze foto? Neem contact op met info@fotografienancytjong.nl