Hetgeen wat een website succesvol maakt is originele en goede content waar je bezoeker echt iets aan heeft en de fotografie speelt daarbij een hele belangrijke rol. Goede foto’s vragen op een dwingende manier onze aandacht en kunnen ons betoveren, ontroeren en shockeren. Goede foto’s vertellen niet alleen verhalen (storytelling), maar ze zijn ook de dragers van ideeën, merken, producten en ervaringen. Visuele communicatie is misschien wel het belangrijkste element in onze marketingstrategie. Waarom zul je je misschien afvragen, goede “hypnotiserende” teksten zijn toch ook van belang? Jazeker, het schrijven van goede teksten is ook van cruciaal belang, maar het spreekwoord luidt niet voor niks “Een foto zegt meer dan duizend woorden”.

De mens is een visueel ingesteld organisme, we hebben de neiging om eerst te kijken en daarna pas vragen te stellen. Dit houdt in dat we eerst kijken naar de plaatjes voordat we de woorden lezen. Het is zelfs zo dat onze hersenen plaatjes veel sneller en makkelijker verwerken dan de woorden op een pagina. Foto’s zijn daarom belangrijk om je bezoeker iets te leren over je dienst of product. Wanneer de bezoeker op je website komt, heb je maar een paar seconden om een goede indruk te maken, mooie en goede foto’s zijn de bepalende factoren voor de bouncerate van je website. De bouncerate van je website is het aantal percentage bezoekers wat weggaat zonder een tweede pagina te bekijken.

Goede fotografie kun je op vele manieren inzetten op je eigen website. Het kan je artistieke werk laten zien wanneer je werkzaam bent in de creatieve industrie, het kan je artikel illustreren, je kan het imago van je bedrijf sturen of het kan bepaalde emoties in mensen triggeren, denk maar aan hele zielige beelden van kindjes, dieren en ander onrecht. Een andere functie van fotografie op je website is dat je de menselijke kant van je bedrijf kan laten zien. Heb je bijvoorbeeld een IT-bedrijf en je verkoopt maatwerk software, dan is het misschien een goed idee om wat foto’s te hebben van de medewerkers. Dit maakt het geheel wat vriendelijker en draagt bij aan het vergroten van het vertrouwen bij je potentiële klant. Goede foto’s kunnen ook een belangrijke bijdrage leveren aan de UX van je website. Zorg dat op de pagina’s relevante foto’s te zien zijn en help de customer in zijn journey door jouw website heen.

Hoe weet je of je foto’s goed genoeg zijn voor je website?

Heb je al een website? Is de website gemaakt door een professioneel bureau en zijn de gebruikte foto’s speciaal gecreëerd tijdens het bouwproces? Dan heb je zeker weten goede foto’s op je website. Een professionele webdesigner weet waar opgelet moet worden en stelt hoge (technische) eisen aan het beeldmateriaal waarmee gewerkt wordt. Goede foto’s dragen bij aan het succes van zijn/ haar werk. Ben je zelf verantwoordelijk geweest voor het beeldmateriaal of zit je in het proces om een nieuwe website te laten bouwen? Volg dan de onderstaande tips!

1. Vraag aan je webdesigner een overzicht van de juiste afmetingen voor de afbeeldingen voor de pagina’s van je website. Zo kun je altijd foto’s in de juiste verhoudingen plaatsen op je website. Foto’s die niet in de juiste verhouding zijn, breken het design van je website en zorgen voor een zeer onprofessionele indruk.

2. Zorg voor kwalitatief goede foto’s. Foto’s dienen scherp en duidelijk te zijn. Niets is zo lelijk als blurry onscherpe foto’s op je website omdat je niet de juiste resolutie hebt gebruikt. Hou er rekening mee dat tegenwoordig de meeste mensen gebruik maken van mobieltjes met een hoge resolutie om webpagina’s te bezoeken. Het gebruik van retina-ready (Apple’s terminologie voor hoge resolutie schermen) afbeeldingen is een onderdeel geworden van het webdesign proces. Het gebruik van low resolution images is gewoon niet acceptabel, tenzij al je bezoekers je website bezoeken op een hele oude desktop. Waar je wel op dient te letten is dat hoge resolutie foto’s je website kunnen vertragen. Zoek de juiste balans.

3. Gebruik mooie beelden voor je website. Je zou mooie stockafbeeldingen kunnen gebruiken, er zijn genoeg imagebanken online waar je de mooiste foto’s kan downloaden tegen een vergoeding. Bedenk wel dat een teveel aan stockfotografie je website onpersoonlijk en koud maakt. Wil je dit niet, huur dan een professionele fotograaf in om foto’s te maken voor jouw website. Jullie kunnen dan samen bespreken wat het beste beeldmateriaal is voor de website. Werken met eigen beeldmateriaal is altijd beter.

4. Geen budget om een fotograaf in te huren? Dit hoeft ook geen probleem te zijn. Tegenwoordig zijn spiegelreflexcamera’s/ systeemcamera’s te verkrijgen onder de €500,- . Hou er wel rekening mee dat je de foto’s nog zal moeten bewerken (aanpassen kleuren, contrast, croppen, bijsnijden, webready maken etc.). Hiervoor kan je een programma zoals Adobe Photoshop voor gebruiken.

Tot Slot

Voordat je overweegt om gebruik te maken van een fotograaf of van stockfotografie, bedenk eerst goed wat je nodig hebt voor je website. Wat wil je vertellen met de foto’s? Wil je jouw product laten zien of wil je juist een bepaald imago creëren of wellicht wil je je superleuke medewerkers voorstellen op de website?

Mocht je besluiten om een fotograaf in te huren, ik sta graag tot je beschikking. Graag help ik je met een mooi fotografie concept voor je website. Heb je interesse in een leuke samenwerking? Neem dan contact op met info@fotografienancytjong.nl of bel naar 0640738801

error: Interesse in deze foto? Interesse in deze foto? Neem contact op met info@fotografienancytjong.nl