Wat is Visual Content Marketing?

“Visual Content Marketing” betekent het communiceren met verschillende vormen van visuele informatie om mensen bewust te maken van jouw dienst, service, bedrijf of producten. Onder visual content marketing vallen: illustraties, infographics, foto’s, video’s, kortom alles wat te maken heeft met beeld dat je inzet voor je bedrijf.

Visual content marketing is een onderdeel van content marketing. Content marketing is het GEHEEL aan informatie wat je gebruikt voor jouw bedrijf, dit kunnen dus ook blogposts, podcasts, whitepapers, webinars, presentaties etc zijn.

Waarom Visual Content marketing beter is!

Visual Content Marketing

In de vorige post is het al benoemd. De mens een visueel ingesteld organisme en een plaatje wordt veel sneller verwerkt dan tekstuele informatie. Het is een feit dat mensen liever naar plaatjes kijken, dan hele lappen tekst moeten lezen. Weet je nog toen je nog klein was en je een boek niet interessant vond omdat “het geen mooie of te weinig plaatjes heeft”? Plaatjes / beelden helpen mensen sneller en beter om moeilijke concepten te delen, informatie overzichtelijker te maken en nieuws te delen.

Hieronder een aantal voorbeelden wat je allemaal kan inzetten als visual content voor jouw bedrijf.

Fotografie

Visual Content Marketing

Maak je blogpost/ webpagina’s overzichtelijk en aantrekkelijk met mooie fotografie. Vergroot de kans dat mensen daadwerkelijk ook je artikel uitlezen gewoon voor het feit dat er mooie beelden te zien zijn EN dat er informatie te vinden is, waar ze ook daadwerkelijk iets aan hebben (begrijp me niet verkeerd, de beelden zijn de eyecatchers, maar je zal toch kwalitatief goede teksten/ artikelen moeten schrijven, wil je dat men op je blog blijft!).

Een ander feit is dat het overgrote deel van de mensen je site zullen bezoeken middels hun mobiele telefoon en dan zijn hele blokken tekst zonder plaatjes gewoon niet fijn om door te lopen.

Infographics

Visual Content Marketing

Saaie droge data verwerkt in een prachtige illustratie. Het is een verzameling van beelden en grafieken in combinatie met een minimaal aantal teksten om een simpele uitleg te geven aan een (complex) concept.

Een infographic kan je helpen om de aandacht van je bezoeker te vast te houden, maar de belangrijkste taak van een infographic is dat je in staat bent om een complex idee op een spannende en aantrekkelijke manier uit te leggen.

Infographics kan je inzetten als je:

1. Een vlug overzicht wilt geven van een bepaald onderwerp
2. Een complex concept of proces wilt uitleggen
3. Research data op een aantrekkelijke manier wilt presenteren
4. Een samenvatting wilt geven van een lange blogpost
5. Verschillende opties tegen over elkaar wilt stellen
6. Mensen bewust wilt maken van een maatschappelijke wantoestand (feiten en data)

Meme

Visual Content Marketing

Een meme is een beeld dat een idee, een bepaald soort gedrag, een cultureel concept of een bepaalde denkstijl weergeeft. Het woord “meme” stamt af van mimeme wat “een imitatie” betekent. Memes op social media zijn meestal humoristisch bedoeld en refereren meestal naar iets in “popular culture” en worden ingezet als satire.

Afhankelijk van je doelgroep zou je kunnen overwegen om memes in te zetten in je marketingscampagne. Bedenk wel dat memes een korte levensduur hebben en meer bedoeld zijn als entertainment. Een meme wordt al snel irrelevant.

Memejacking

Wanneer bedrijven memes inzetten in hun marketingscampagne, wordt dit ook wel “memejacking” genoemd. Zij creëren dan hun eigen brand specifieke memes om een jong publiek te trekken. Het gevaar hiervan is dat het te geforceerd over kan komen.

Conclusie: Memes zijn in te zetten voor je visual marketingscampagne maar denk er maar een nachtje over na!

Video

Visual Content Marketing

Heb je een mooi product of bied je een methode aan waarmee je klanten succes, liefde en geluk kunnen bewerkstelligen in hun leven, dan is een video (presentatie) wellicht een hele mooie oplossing. Een video kan de conversion rate doen stijgen. De conversion rate van je website is het percentage bezoekers dat precies doet wat jij wilt dat ze doen, dit kan bijvoorbeeld het invullen van een formulier zijn, het aanvragen van een brochure, een bestand downloaden of inschrijven voor de nieuwsbrief.

Zet video in als je een product hebt om te presenteren, een concept hebt om uit te leggen, graag wilt laten zien hoe iets werkt of een presentatie wilt geven over een bepaald onderwerp.

Andere vormen van visuele content

Naast fotografie voor je website/ blog, video presentaties, infographic en memes heb je ook nog gebruikersreviews, screenshots, quotes, tips, sfeerbeelden & portretten die je kan inzetten voor je campagne.

Tot Slot

Met mooie beelden kan je de viscerale staat beïnvloeden van je bezoekers, de viscerale staat verwijst naar een bepaald soort toestand wat tot bepaalde acties leidt. Honger, angst, seksueel verlangen zijn voorbeelden van viscerale staten en je kan je bijvoorbeeld goed voorstellen dat iemand door het zien van mooie foto’s van eten trek krijgt in het afgebeelde gerecht. Ik zeg uiteraard niet dat je je bezoeker zou moeten manipuleren met het soort foto’s wat je gebruikt op je website, maar je zou hun aandacht kunnen focussen op iets wat voor jullie beiden belangrijk is.

Maak gebruik van relevante en kwalitatief goede afbeeldingen welke echt spreken tot de mensen om meer awareness te creëren voor jouw product, dienst, bedrijf.

error: Interesse in deze foto? Interesse in deze foto? Neem contact op met info@fotografienancytjong.nl